maandag 12 augustus 2013

DRIE DAGEN KLEVE EN TOLKAMER

Als Aad klaar is met werken op donderdag 8 augustus, willen we vertrekken naar Kleve. We hebben een nieuwe achterbumper gekregen (hij was vorig jaar beschadigd tijdens onze Griekenland reis) en nu blijkt dat onze achterlichten niet goed meer werken. Gelukkig komt de monteur van onze stalling ons helpen. Het blijkt niet zo eenvoudig te zijn om uit te vinden waarom de lichten het niet goed doen. Uiteindelijk twee nieuwe stekkers erop en alles werkt weer. Om acht uur kunnen we dan eindelijk op pad en komen we om half tien op de camperplaats bij het treinstation van Kleve aan. De camperplaats staat echt flink vol, gelukkig is er nog wel een plaatsje voor ons. Aan de ene kant dus de trein, maar veel last heb je hier niet van, Kleve is het eindstation. Aan de andere kant een vrij drukke weg. Maar wel vlakbij het centrum, dus ideaal om het stadje te bekijken.

de camperplaats bij het treinstation van Kleve

De volgende morgen gaan we dus ook snel op pad om Kleve te bekijken, met 5 minuutjes zijn we al in het centrum. Veel winkels hier en ook veel eettentjes. Overal gelegenheid om wat te drinken, kopje thee met iets erbij, maar natuurlijk ook braadworst en ijsjes. Er zijn ook veel restaurants. We genieten van het heerlijke weer en kijken aardig wat winkels. Het is uitverkoop wat alles nog extra aantrekkelijk maakt. We lopen ook naar het kasteel Schwanenburg waar vroeger de heren van Kleef hebben gewoond. 's Avonds halen we ergens een broodje Kebab, lekker gemakkelijk en erg smakelijk!

het Schwanenburg kasteel in Kleve

De volgende morgen rijden we eerst richting Bocholt maar uiteindelijk besluiten we toch om naar Tolkamer te gaan. Lekker bootjes kijken op de Rijn. We kunnen lekker buiten zitten al staat er wel een vrij harde wind. Natuurlijk maken we ook een fietstochtje. Rond vier uur breekt er ineens brand uit op een schip dat langs vaart. Het is een tanker, dus grote schrik! Het schip gaat voor anker aan de overkant van de Rijn. De bemanning probeert nog om de brand te blussen, maar dat lukt niet. De vlammen wordt alleen maar groter. Het duurt vrij lang voor er brandweer bij is. Vanaf de kant is het heel moeilijk bijkomen maar via water komen zowel uit Nederland als uit Duitsland blusboten aan. Uiteindelijk is het allemaal geblust zonder dat er grote problemen zijn ontstaan. Al met al een spannend moment.

het brandende schip
Nederlandse en Duitse politie en ook blusboten uit beide landen

Bij de chinees die iets verderop een restaurant op een boot heeft, halen we 's avonds eten, weer gemakkelijk dus!

de camperplaats in Tolkamer
prachtige zonsondergang

Dan is het alweer zondag. Rond twee uur vertrekken we en rijden we een flink stuk langs de Waal. We vinden nog een mooi plaatsje vlakbij Dodewaard waar we ook heel mooi over het water kunnen uitkijken. Na het avondeten rijden we terug naar Rotterdam.