donderdag 18 juni 2015

NOORWEGEN , 1e WEEK

Woensdag 17 juni 2015 – 250 km
Vandaag gaat onze Noorwegenreis dus beginnen! Het is de derde keer dat we naar Noorwegen gaan. De eerste twee keren (in 2000 en 2011) met de caravan en nu dus voor het eerst met de camper.

De camper zit aardig volgestouwd voor onze reis. Omdat het daar toch wat duurder is dan in Nederland, hebben we aardig wat voorraad bij ons. Natuurlijk gaat er ook het nodige visgerei mee. Nu maar hopen dat Aad veel vissen vangt, wel zo leuk voor hem

Aad werkt tot 1 uur, dan even slapen (hij was dus heel vroeg op) en daarna willen we vertrekken. Het is inmiddels een beetje traditie geworden dat we uitgezwaaid worden door Katja, Vera, Luca, Sienna, Tygo en Fay. Vooral de kleintjes vinden het niet leuk dat we zo lang weggaan en ja dan hebben wij het natuurlijk ook even moeilijk. Heel veel dikke knuffels en kusjes en dan gaan we op half vier op weg.

We zijn nog in Nederland als ik bericht krijg van Fjord lijn dat onze snelle boot van vrijdag middag vijf uur niet vaart vanwege technische problemen. Alternatief is vrijdagmorgen om negen uur met de normale boot. Dat is geen goed nieuws. Ik had speciaal de snelle boot uitgezocht omdat ik altijd zeeziek ben op deze zee. Nu zitten we i.p.v. 2 uur en een kwartier, 4 uur op de boot. En dan moeten we er ook voor zorgen dat we donderdag avond al in Hirtshals zijn. Maar ja, het is niet anders. Dus rijden we vandaag zo’n 250 km. We stoppen om zes uur bij Ibbenbüren. De camperplaats stelt niet veel voor, gewoon een parkeerplaats. Drukke weg erlangs, maar voordeel is dat hij vlakbij de autobaan ligt. We eten, drinken een kopje thee, douchen en op tijd naar bed.

Uitzwaaien!

Camperplaats in Ibbenbüren.

De gehaakte gordijnen zijn af, het is nu lekker vrolijk in onze camper!

Donderdag 18 juni 2015 – 750 km

Om kwart over zeven zijn we weer op weg. We hebben geen files en kunnen dus lekker opschieten. Net voorbij Hamburg gaan we tanken en ontbijten. Het is bewolkt met af en toe een zonnetje maar in Denemarken valt ook vaak een buitje. Geen slecht weer om te rijden. Onderweg zien we nu geen bloeiende gele koolzaad maar overal wilde lupinen. Prachtig om te zien. Om vier uur zijn we in Hirtshals, weer even tanken en de camperplaats op. Ook deze stelt niet veel voor, maar ach het is maar voor 1 nachtje. Wel erg leuk: We hebben hier gratis internet voor 8 uur. Wat een service zeg!

Het is maar 14 graden en er staat en harde wind. Dat maakt me erg zenuwachtig voor de overtocht morgen. Wat zal ik weer ziek zijn!

Camperplaats Doggerbanke in Hirtshals.

Slagboom? Hmm... geen enkel nut.

We gaan even rondkijken in Hirtshals. Het is een leuk dorpje maar vooral de zee trekt natuurlijk. De ferry van Color Line komt net aanvaren. Pff wat een golven, ben blij dat ik er niet op zit!

Hirtshals.

Vrijdag 19 juni 2015 – 70 km
Ook vandaag vroeg op. Goed nieuws want er staat niet meer zoveel wind! Er is iets verderop een sani station waar we ons vuile water en wc kunnen lozen. De watertank wordt weer bijgevuld en dan op weg naar de haven van Fjord Line. Dat staat heel goed aangegeven. Voor het inchecken hoef je, in tegenstelling tot de ferry naar Griekenland, je auto niet uit. Je geeft je uitgeprinte ticket af en je krijgt je tickets. Erg gemakkelijk! Dan in de lange rij met campers. Als alles gaat rijden, zijn we supersnel aan boord. Balou krijgt een lekkere kluif want zij blijft in de camper tijdens de overtocht.

Wachten tot we de ferry op kunnen in Hirtshals.

Op de boot.
Wij gaan naar boven naar dek 10 waar we naar buiten kunnen. Buiten staan alleen houten bankjes en krukjes maar binnen zijn genoeg lekkere stoelen. Ik probeer het zonder zee ziekte pil, maar zodra we gaan varen, neem hem toch snel in. Er staat toch aardig wat deining. Dus ogen dicht en wachten tot we in Noorwegen aankomen. Dat gebeurt om klokslag 1 uur.

Op weg naar Noorwegen.

Kristiansand, Noorwegen!

Op de TomTom zoek ik een pin automaat en zo hebben we al snel genoeg Noorse Kronen. Dan snel de weg 9 op richting Evje. Al snel zeggen  Aad en ik alsmaar “oh wat mooi” en “mooi hé”. Het is gewoon genieten, zo mooi is het hier. We stoppen bij een supermarkt. Dat is een uitje op zich, kijken naar alle andere producten. De prijzen vallen ons best mee. Het assortiment is sowieso groot. We kopen aardbeien, zalm en brood. Dan weer verder. We stoppen bij diverse picknick plaatsen. De ene nog mooier dan de andere. Maar een leuke overnachtingsplek vinden we niet.

Dus kiezen we voor de ACSI camping Neset in Byglandsfjord, net boven Evje. De camping ligt prachtig aan een groot meer. Het zonnetje schijnt, dus lekker buiten genieten van het lekkere weer. Rond half zeven valt er een bui, maar ach, toch tijd om eens eten te koken.

Camping Neset in Byglandsfjord.

Lekker genieten van het zonnetje.

Uitzicht vanaf de camping.

Het is maar een korte bui, maar het koelt toch aardig af en dus blijven we binnen. Als we rond half twaalf gaan slapen, is het nog licht buiten. Dat vind ik nou zo leuk om in deze tijd in Noorwegen te zijn: de dagen zijn echt super lang!

Zaterdag 20 juni 2015 = 100 km – weg 9 Setesdal
Lekker geslapen nu we geen wekker hoefde te zetten. De zon schijnt volop. We ontbijten met het Noorse brood en daarna gaan we op pad. Eerst even weer alles lozen en bijvullen zodat we het een tijdje kunnen uithouden als we vrij staan. Meestal lukt dat vrij staan wel voor een dag of drie. Dan moeten we toch echt weer water bijvullen en is de cassette van het toilet ook vol. We rijden weer verder over de weg 9 door het Setesdal. Wat een prachtige route! We kijken en kijken en overal is het prachtig. Ook nu weer zien we veel prachtige picknickplekken, jammer dat daar altijd bij staat dat je hier niet mag overnachten! Maar wel erg leuk om te stoppen en te genieten van de prachtige natuur. Als lunch eten we de meegenomen Griekse yogurt met de Noorse aardbeien. Oh die aardbeien smaken echt jammie! Vlakbij het stadje Bykle vinden we een mooie plek waar we wel kunnen overnachten (N59.22994 E 7.53245). Het is echt heerlijk weer, 20 graden en heerlijk om in de zon te zitten. Aad stort zich op het zoeken naar wormen en ik vermaak me met mijn haakwerk en ereader. Af en toe rijdt er een auto langs, maar voor de rest horen we alleen het water van de rivier stromen, wind door de bomen ruizen en vogels. Wat een rust!

Houten kerkje onderweg.

Setesdal - weg 9.

Leuk toch zo'n houten huis/schuur met speciaal dak.

Dit zijn de bushaltes in Noorwegen

Aad zoekt wormen, ze zitten verstopt onder stenen.

Ons overnachtingsplekje (N59.22994 E 7.53245).

Zondag 21 juni 2015 – 135 km – weg 9 Setesdal en E134
Heerlijk geslapen op deze enorm rustige plek. De zon schijnt ook vandaag weer volop. We rijden weer verder over de weg 9 door het Setesdal. Maar vanaf nu is het een heel ander landschap dan gisteren. We rijden over een hoogvlakte van 1000 mtr en rijden door de sneeuw. Overal sneeuw. We zien gezinnen aan het langlaufen maar ook met sleetjes genieten van de sneeuw. Wat is het hier toch prachtig! We blijven maar stoppen om foto’s te maken. Dan zijn we aan het eind van de weg 9 en draaien we de E134 op, richting Roldal. We komen twee gigantische lange tunnels tegen van elk zo’n 5 km. Het is weer even wennen hoor die lange tunnels. Dan gaat het bergafwaarts en komen we bij Roldal. Hier hebben we in 2000 op de camping gestaan. Er is hier een heel mooi klein staafkerkje. Het kerkje is van binnen prachtig beschilderd, erg mooi! Het is best druk in Roldal, er zijn dan ook drie campings. We blijven hier om te lunchen en dan gaan we weer verder. We draaien nu de weg 13 op, richting Odda. Na 5 km komen we bij de prachtige waterval de Latefossen. Deze is 165 mtr hoog en bestaat uit twee delen. Wat een watergeweld hier zeg! Het is zo indrukwekkend! Ik vind dit echt één van de mooiste watervallen van Noorwegen. We nemen ook nu weer uitgebreid de tijd om van al het moois te genieten. Dan is het nog maar een klein stukje tot we bij het plaatsje Odda aankomen. Hier gaan we op de camperplaats staan, deze kost 150 NOK per 24 uur, dat is ongeveer € 17,= inclusief stroom. Er zijn ruime plaatsen aan het Hardangerfjord. Erg mooi dus en natuurlijk heerlijk voor Aad want die kan hier gaan vissen. Hij krijgt al vrij snel een kabeljauw van een Noor. Zelf vangt hij een te kleine vis, die gaat weer terug natuurlijk. Aad probeert het ook na het eten nog, maar verder vangt hij niets.

Setesdal, veel sneeuw.

S

Maar echt koud is het niet, trouwens de wegen zijn goed sneeuw vrij hoor!

Staafkerkje in Roldal.

Het kerkje is van binnen prachtig beschilderd.

Nog maar eens de staafkerk van Roldal, hij is zo mooi toch?

De tweelingwaterval de Latefossen, indrukwekkend, wat een kracht!

Aad bezig om zijn eerste visje te vangen (te klein, dus weer terug).

Camperplaats in Odda.

Half twaalf en wie staat daar te vissen?

Maandag 22 juni 2015 – weg 13 en weg 7
Eigenlijk wilde we vandaag hier nog blijven, maar als Aad tegen 12 uur nog niets heeft gevangen, wil hij toch weer verder. Eerst lopen we nog even het dorpje in, Aad koopt een lekker warm fleece vest en een nieuw mes om vissen schoon te maken. Dan gaan we op weg, langs het Hardangerfjord via de weg 13. De weg is af en toe enorm smal, het is goed opletten op tegenliggers. Gelukkig zijn er erg veel uitwijkplaatsen waar je elkaar kunt passeren. Maar het is niet echt ontspannen rijden, erg opletten. Maar de omgeving is echt geweldig mooi. We kijken nog even bij het plaatsje Kinsarvik, hier zou een camperplaats moeten zijn, maar helaas, die is er niet meer. Verder zien we niet veel plaatsen waar je vrij kunt overnachten, er zijn wel parkeerplaatsen maar overal staat dat je hier niet mag overnachten. We gaan verder tot aan Brimnes, daar gaan we het fjord over met een nieuwe brug. In 2011 moesten we hier nog de ferry nemen. Nu dus hoog boven het water met een prachtige brug. Na de brug gelijk een tunnel in van 8 km. Er lijkt geen eind aan te komen. Dan draaien we de weg 7 op. Dit moet een mooie route zijn, weer langs het Hardangerfjord. Maar oh oh wat is deze weg af en toe enorm smal. Het is nog meer opletten dan op de weg 13. Het fjord waar we langs rijden is prachtig, maar het blijft enorm opletten. We stoppen bij een picknickplaats waar we gaan barbequen. Daarna weer verder tot aan de waterval Steindalsfossen bij Norheimsund. Hier is een parkeerplaats waar we dus wel mogen overnachten. Het is inmiddels 8 uur. Het bekijken van de waterval doen we morgen wel.

Weg 7 langs het Hardangerfjord, zo mooi hier (hmm heb ik al vaak gezegd, geloof ik).

De brug bij Brimnes over het Hardangerfjord.

Lekker barbequen aan weg 7 met uitzicht op het Hardangerfjord.

Uitzicht vanuit de camper onderweg naar de Steindalsfossen.

Dinsdag 23 juni 2015 – Steindalsfossen en Bergen – 70 km
Als we wakker zijn en gedoucht wordt het toch echt tijd om de waterval de Steindalsfossen te gaan bekijken. De zon schijnt weer volop, strak blauwe lucht. Je kunt achter de waterval door lopen! Grappig! Wat een berg water stort er toch naar beneden! Je blijft toch alsmaar onder de indruk van zo’n giga waterval. Na het ontbijt gaan we op weg naar Bergen. We gaan hier op de camperplaats bij de Bergenshallen staan, kost 18 euro voor 24 uur. Het is 4 km van het centrum van Bergen maar er is een sneltramhalte vlakbij en daarmee zitten we met 10 minuten in het centrum. Balou gaat mee in haar buggy. Het is te warm en te zonnig om haar in de camper achter te laten. Een kaartje kopen is hier vrij simpel. Dan staan we in het centrum van Bergen. We vinden al snel de vismarkt bij het oude Bryggen. De vismarkt is anders dan ik me had voorgesteld. Ik dacht dat er vis verkocht zou worden, maar het zijn meer kraampjes met hele lange tafels waar heel veel mensen vismaaltijden zitten te eten. Vooral veel Chinezen. Er liggen een aantal cruiseschepen aan de kade, dus genoeg toeristen. We lopen op goed geluk naar de Floybanen die we inderdaad heel snel vinden. We kopen tickets, Balou mag gewoon mee omhoog in haar buggy. Wat hebben we trouwens weer enorm veel bekijks met Balou. Telkens blijven mensen staan, die haar willen aaien en natuurlijk allemaal het verhaal willen horen. Als ze dan horen dat ze geen ogen meer heeft (blijkbaar zien mensen dat toch niet aan haar) dan vallen ze helemaal in katzwijn. De oh’s en ah’s zijn dan helemaal niet van de lucht. Die Balou, die vindt het wel prima al dat geaai. We moeten aardig lang wachten voordat we met de Floybanen omhoog kunnen, hele groepen gaan voor. Maar eenmaal boven worden we beloond met een prachtig uitzicht over Bergen. Wauw, dit is echt de moeite waard! Wat een uitzicht. Jammer dat de zon nu weg is, het is bewolkt. Maar ach, geen regen is voor Bergen iets unieks, dus we mogen niet klagen dat er nu wat wolken zijn. Als we zijn uitgekeken en weer terug naar beneden willen, moeten we weer 3 kwartier wachten. Dan is het tijd om Bryggen te ontdekken. Dit zijn oude pakhuizen, echt heel mooi. Je kunt er ook tussen door lopen. Overal zitten kleine winkeltjes is, maar het bouwwerk, dat trekt de meeste aandacht. Erg leuk om te zien. Het is inmiddels al na 5 uur en we hebben het wel gehad. We pakken de sneltram weer terug naar de camper. Even eten klaarmaken en kijken of hier internet is. Jawel! Mooi, dan is het tijd om ons blog bij te werken!

De waterval de Steindalsfossen, je kunt achter de waterval langs lopen. Zie je de regenboog?

Aad achter de waterval.

Trollen horen natuurlijk bij Noorwegen!

In Bergen waar ik door de zoveelste mensen wordt aangesproken over Balou.

In het oude Bryggen.

Bryggen.

De oude pakhuizen van Bryggen.

De vismarkt en helemaal rechts bovenin het uitzichtspunt met de Floybanen.

Uitzicht over Bergen.

Camperplaats in Bergen, niet geweldig maar wel een goede verbinding naar het centrum.

Woensdag 24 juni 2015 – E39 - 90 km
Het is dan niet de mooiste plaats, maar achter de Bergenshallen sta je wel lekker rustig. Niets gehoord van de tram of de weg. Het is bewolkt en daardoor natuurlijk ook een stuk minder warm. We laten Bergen weer achter ons liggen en gaan via de E39 verder. De route is niet heel bijzonder maar wel erg gemakkelijk te rijden. Nu dus niet van die hele smalle stukken.  We stoppen even onderweg maar onze overnachtingsplek hebben we bij Indre Haugsdal (N60.87072 E5.58642). Net voorbij een tunnel van 4 km is het Mastfjorden en hier is een goede plek om te overnachten. Maar veel belangrijker natuurlijk: om te vissen! Aad weet niet hoe snel hij zijn hengel en alle andere spullen die blijkbaar voor vissen nodig zijn, te pakken. Even later stopt er nog een Duits camperbusje, ook die komen hier vissen. Het is klein parkeerplaatsje waar ook wat boten in het water liggen. Niets bijzonders verder maar natuurlijk wel met de prachtige natuur om ons heen. Jammer dat het niet zo lekker warm meer is, maar ach, het is droog en dat is toch het allerbelangrijkste. We hebben natuurlijk al bijna een week prachtig weer achter de rug. Vorige week vertrokken, gek idee dat we al een week onderweg zijn! Lijkt nog niet zo lang eigenlijk. Jammer genoeg vangt ook Aad vandaag geen vis, het zal wel te koud zijn, want het is maar zo’n 10 graden vandaag. ’s Avonds gaat het ook regenen.

Hoe vindt je het wc huisje? Ergens onderweg op een picknickplaats.

Mastfjorden N60.87072 E5.58642

Maar voor je kunt vissen, moet er van alles gedaan worden.