zondag 5 juli 2015

NOORWEGEN 3e WEEK

Donderdag 2 juli 2015 – Atlantische Weg – 0 km
Het is prachtig weer als we wakker worden, volop zon. We rijden ietsje verder over de Altantische Weg en zetten de camper aan de rand van een andere parkeerplaats neer. Hier blijven we de rest van de dag want vandaag wordt het 25 graden en daar moet je natuurlijk wel van genieten. Heerlijk om weer lekker buiten te kunnen zitten. Aad gooit af en toe een hengeltje in het water maar vangt helemaal niets. We zien ongelofelijk veel campers hier. Nu ook campers met kinderen want ja, die hebben inmiddels in sommige landen nu ook vakantie. We zitten nu zo ver noordelijk dat we de satelliet Astra 1 niet meer kunnen ontvangen. Wel Astra 3, dus kijken we het nieuws van de Belgische zender maar. In Nederland is het een aantal dagen ver boven de 30 graden. Wij zijn erg blij met onze 25 graden, dat vinden we warm genoeg! ’s Avonds krijgen we nog mooie gekleurde luchten te zien. We maken om elf uur wat foto’s, de zon staat dan nog een flink eind boven de horizon.

Prima plekje aan de Atlantische Weg.

Atlantische Weg.

Genieten van het lekkere weer en de prachtige omgeving.

Prachtige lucht om elf uur 's avonds.

Vrijdag 3 juli 2015 – Atlantische Weg – 0 km
Vanmorgen geen zon, maar zachte motregen. Ook dan blijft het hier prachtig, er hangt een lichte mist net boven de zee. We rijden de Altantische weg even verder af en gaan dan weer terug. Midden op is een grote parkeerplaats waar een wandelroute over roosters is gemaakt. Er is ook een restaurant en toiletten die prachtig in de rots zijn gebouwd. Ja dat doen die Noren altijd wel erg goed. Ze zorgen er altijd voor dat je de natuur ook echt kunt beleven. We zetten de camper weer op een parkeerplaats en Aad gaat weer vissen. Maar nu komt hij binnen een half uur terug met zijn eerste echte grote vis. Wat een joekel is dit zeg! Daar zit zeker 2 kg vis aan. Goed dat we gisteren het gebarbequed, er is weer wat ruimte in de vriezer. Aad is natuurlijk helemaal blij. We zien ook van alles voorbij komen. Een hele colonne met flitsende sportwagens. Dan weer enorm veel Jeeps, dat is een groep Engelsen die een georganiseerde tocht maken. Maar ook een lange rij met Italiaanse campers, ook met een georganiseerde reis bezig. Dan weer veel sportwagens met Engelse erin. We ontmoeten een erg aardig Nederlands echtpaar die met een piepklein campertje rondreizen. Zij komen al 25 jaar in Scandinavië, nooit ergens anders. Ik vind het knap hoe ze zichzelf kunnen behelpen in die kleine ruimte. Veel Nederlanders komen we nog steeds niet echt tegen.

Atlantische Weg.

Parkeerplaats, links zijn het restaurant en toiletten ingebouwd.

Van deze brug val je zo af!

Prachtige aangelegd pad over de rotsen.

Atlantische Weg.

Aad vangt een enorme schelvis.

Nog maar een keertje die giga vis.

Aad is echt niet de enige die hier vist!

Zaterdag 4 juli 2015 – Andalsness via weg 64 – 100 km
Het is weer flink bewolkt als we wakker worden. Het is tijd om verder te trekken. Aan het begin van de Atlantische weg in het plaatsje Vevang  is een Coop en daarbij een sanistation (N 63.00305 E 7.29433). Erg belangrijk, want na 3 dagen is het hoog tijd om alles te lozen en water bij te vullen. Onderweg doen we boodschappen want we hebben nu toch echt wel verse groente nodig. We slaan rucola, tomaten, komkommer, prei, chinese kool en aardappelen in. Zo kunnen we er voorlopig weer even tegen. Omdat we gehoord hadden dat de Noorse chocolade erg lekker is, nemen we daar ook maar een reep van mee. Samen met twee broodjes mogen we € 25 afrekenen. Als we uit een tunnel van 3 km komen, zijn alle wolken ineens weg. Strak blauwe lucht, dat ziet er een stuk beter uit! We moeten ook vandaag weer een ferry op: Soldnes – Afarnes. Ook nu moeten we betalen voor boven de 6 meter, het kost ons € 25. Het is ook nu onderweg erg genieten van de tocht die helemaal de weg 64 volgt. Wat een prachtige natuur weer overal. We rijden eerst naar Andalsness, daar is een camperplaats bij een haventje. Maar wij vinden het een ongezellige plek. Niet echt een plek om lekker buiten te zitten. Wel goed om het stadje te bezoeken, maar daar hebben we geen zin in. Het is lekker weer: dus buiten zitten! We rijden weer iets terug, aan het Isfjorden is een grote parkeerplaats waar je prachtig aan het fjord staat. Hier blijven we vandaag staan (N 62.56838 E 7.75342). Het is echt een prachtige plek, wat een uitzicht! We krijgen er geen genoeg van. Het is ook zulk lekker weer vandaag, we kunnen tot heel laat lekker buiten zitten. Ook hier vangt Aad een flinke kabeljauw.

Prachtige kerk onderweg.

Weer een keertje op de ferry.

Onderweg op de weg 64.

Ons mooie plekje bij Isfjorden, net voor Andalsnet.

Wat is het toch mooi hier!

We staan nog bijna alleen, maar 's avonds staat het helemaal vol.

Als enige van alle vissers, weet Aad een eentje te vangen!

Zondag 5 juli 2015 – weg 63 Trollstigen – 75 km
Ook vandaag prachtig weer. Aad wil gaan vissen in de rivier de Rauma, maar we vinden niet echt een goede plek. We besluiten om dan toch vandaag de Trollstigen (de Trollenweg) te gaan rijden. Het is er sowieso dus prachtig weer voor, geen wolkje aan de lucht. Dat belooft mooie uitzichten. Al snel zijn we bij de beroemde stijging met de vele haarspeldbochten langs een prachtige waterval. Onderweg kunnen we gelukkig vaak stoppen en maken heel wat foto’s. Eenmaal boven is er nu een heel pad gemaakt waarmee je een prachtig uitzicht hebt over de haarspeldbochten. Vier jaar geleden was dit allemaal nog in aanbouw, de reden dat ik er nu nog een keertje wilde kijken. Zoals altijd is het uitzichtpunt prachtig gemaakt. Met hoogtevrees is het best eng om door de glazen wand naar beneden te kijken. We genieten volop van het prachtige uitzicht. Geweldig, wat is het hier mooi! We brengen aardig wat tijd door op deze plaats. Het wordt hier steeds drukker. We rijden iets verder waar we op een parkeerplaats gaat lunchen. De vis van gisterenavond wordt gebakken. Wat een plekje om zo middenin de bergen te staan. Zo gaaf! Je wordt er gewoon stil van. We rijden weer verder tot we in Valldal komen aan het Nordallsfjorden. Het is een gezellige drukte hier. De jeugd vermaakt zich met springen in het ijskoude water van dit fjord. Jammer genoeg mag je hier niet zomaar overnachten. Er is wel een camping, maar daar hebben wij geen zin in. Dan verder met de ferry over het fjord (weer betalen we voor 6-7 meter, nu € 23). We gaan richting Geiranger fjord en ergens onderweg vinden we een prima overnachtingsplek (N 62.19198 E 7.15792). Prachtig aan een meertje, we hebben een plekje voor onszelf. We hebben zelfs internet hier, tijd om ons blog te uploaden! Eigenlijk mag je niet in rivieren en meren vissen zonder vergunning, maar Aad gaat het toch proberen. Het is ook vandaag zulk lekker weer dat we weer tot laat buiten zitten. Erg genoten van de prachtige route door de bergen!

Onderweg naar de Trollenweg.

Overal trollen!

De bekende Trollenweg.

Het uitzichtpunt hoog boven de waterval.

Het pad naar het uitzichtpunt.

Ook hier weer heel veel sneeuw.

Mooi toch?

Prima plekje om te lunchen.

Ons overnachtingsplekje 10 km voor de Geiranger fjord N 62.19198 E 7.15792).

Maandag 6 juli 2015 – weg 63 Geirangerfjord – 35 km
Als we op weg gaan richting Geirangerfjord, begint het te regenen. Dat houdt dus heel de dag niet meer op. Mist en regen, dat is het beeld van vandaag. We zijn al twee keer eerder geweest in Geiranger, dit wordt dus voor het eerst met regen. Onderweg heb je een prachtig gemaakt plateau waar je het fjord in kunt kijken en aan de andere kant zie je het dorpje Geiranger liggen. In het fjord liggen 3 cruiseschepen. Wat een giga schepen zijn dit toch. Allemaal balkonnetjes boven elkaar, de flats in Ommoord zijn er niets bij. Het kan mij niet bekoren, zo’n gigantische cruiseschip. Veels te veel mensen op zo’n boot. Maar goed, ik en een boot gaan natuurlijk toch niet echt samen. We parkeren de camper in het dorpje, parkeerplaats genoeg hier. Door de 3 cruiseschepen is het een enorme drukte. We bekijken wat souvenirs winkels, ik ben nog steeds op zoek naar een ring of oorbellen. We kopen een prachtig glazen beeld van Mats Jonassen, dat is een kunstenaar uit Zweden. Als we wat gegeten hebben, gaan we weer verder met de weg 63. Het is een vrij smalle weg en we komen echt tientallen bussen tegen, vol met mensen van de schepen. Het maakt het rijden erg vervelend. Goed opletten en op tijd stoppen om langs elkaar te kunnen rijden. Er ligt enorm veel sneeuw. We willen eigenlijk op deze weg overnachten, maar er staat zo’n harde wind en het is natuurlijk flink koud (we zitten 1000 meter hoog) dus gaan toch maar verder. Als we net de weg 15 opdraaien is daar een grote parkeerplaats (N 62.01370 E 74.40251) waar we gaan overnachten met nog enkele andere campers. Erg koud buiten op deze hoogte!

Mistig Geiranger fjord.

Het plateau waar je een prachtig uitzicht over het fjord en Geiranger hebt.

Hoe leuk gemaakt, einde van een waterval.

Cruiseschip, de reddingsbootjes worden gebruikt om de passagiers aan land te brengen.

In de rij om weer terug te kunnen naar het cruiseschip.

Wat een flat van een boot, de flats in Ommoord zijn er niets zij.

Weg 63, hier wilde we eerst overnachten, maar het was te koud met een mega harde wind.

Het meer ligt nog vol ijs en sneeuw.
Dus werd het deze parkeerplaats aan de weg 15, nog steeds hoog en koud maar zonder de harde wind (N 62.01370 E 74.40251).
Dinsdag 7 juli 2015 – weg 15 Ottadal naar Lom, weg 55 Sogneweg – 200 km
Ook vandaag regen, iets minder dan gisteren, het is af en toe droog. We rijden de weg 15 af door het Ottadal. Het is hier weer een heel andere natuur, veel bossen en dan die woest rivier waar we langsrijden. Het is een plaatje en we genieten ook nu weer volop van al dit moois. We komen in het plaatsje Lom waar we weer onze camper verzorgen door alles te lozen en de watertank te vullen. We halen even nog wat boodschapjes en dan parkeren we de camper bij de prachtige grote staafkerk. Hij ziet er minder donker uit dan de andere keren dat we hem gezien hebben. Het blijft een enorm indrukwekkend bouwwerk. Ook de binnenkant is zeer indrukwekkend, ik vind al dat hout altijd zo geweldig. Die enorme dikke palen die de basis zijn voor de kerk. De beschilderingen, het is allemaal even mooi. Aad bakt wat pannenkoeken en dan gaan we weer verder. Nu de weg 55 op, de bekende Sogneweg. Deze gaat over het natuurgebied de Jotunheimen. We klimmen langzaam aan steeds hoger en natuurlijk komt er dan meer en meer sneeuw. Hoge wanden sneeuw langs de weg. Jammer genoeg is het erg mistig en kunnen we niet veel van deze mooie weg zijn. Vier jaar geleden hebben we deze route ook gereden en we weten dus hoe mooi het hier is, maar vandaag kunnen we er niet van genieten. Bij Turtagro verlaten we de weg 55 en draaien en tolweg op. Dit is een vrij smalle weg richting Ovre Ardal, we moeten NOK 75 (€ 8,65) betalen. Maar we hoeven nu niet de ferry bij Kaupanger te nemen. Net voor Ovre Ardal vinden we een mooi plekje waar we blijven (N 7.75650 E 7.75650) We hebben uitzicht op een waterval en een rivier. We staan niet meer zo hoog, dus de temperatuur is ook wat beter. En… het is zowaar droog. Het wat een lange rit vandaag maar zo voelden we het niet. Het rijden door de mooie natuur en de lange pauze in Lom maakt dat het alleen maar genieten was.

Prachtige natuur langs de weg 15 richting Lom.

De staafkerk van Lom.

De Sogneweg 55, veel mist.

De Sogneweg 55, heel veel sneeuw maar door de mist zien we er niet veel van.

De Sogneweg 55, hoge sneeuwwanden.

De Sogneweg 55, de schapen liggen hier gewoon op de weg te slapen.

Overnachtingsplekje aan de tolweg richting Ovre Ardal (N 7.75650 E 7.75650)
Woensdag 8 juli 2015 – Laerdal – 50 km
We moeten nog 12 km rijden over het tolweggetje tot we in Ovre Ardal komen. Maar… die 12 km zijn wel enorm spannend. Héél smal, héél steil en wel 50 haarspeldbochten. Wat een weg. We snappen nu dat vrachtwagens langer dan 10 meter niet zijn toegestaan op deze weg. We slaken een zucht van verlichting als we eindelijk beneden zijn. We zijn bij het Sognefjord, we volgen de weg 53 tot aan Laerdal. We zetten de camper bij het toeristen info centrum. Hier is ook een zalmmuseum. Bij iedere toeristen info is trouwens gratis open wifi, dus ook hier. We maken hiervan gebruik om alle apps op onze telefoons weer even bij te werken. Dan lopen we het dorpje in, prachtig met allemaal oude houten huizen. Als we alles bekeken hebben, zetten we de camper net voorbij de camping, bij het Laerdal hotel bij de oude ferry terminal naar Kaupanger. We staan hier prachtig aan het fjord, echt een prima overnachtingsplek. Later komt er nog een Poolse auto naast ons staan, zij zetten een koepeltentje op om te overnachten. Het is gelukkig droog vandaag.

Uitzicht vanaf de camper over het Sognefjord.

De oude houten huisjes van Laerdal.