maandag 5 oktober 2015

WEEK DUITSLAND, MOEZEL

Op maandag 28 september 2015 hebben we heerlijk een week vrij. We gaan deze keer naar de Moezel, al vaker hier geweest maar nog nooit in het najaar. Het is een gebied waar het voor ons altijd genieten is. Leuke dorpjes, prachtige natuur en natuurlijk de Moezel met zijn vele, vele velden met druiven.

We vertrekken na de ochtendspits en rijden via Eindhoven, Venlo over de A61 naar de Moezel. Onze eerste stopplaats is Zell a/d Mosel. Hier is de camperplaats An Der Fussgangerbrucke waar je mooi uitzicht hebt over de Moezel en het stadje Zell. Het is niet zo'n grote camperplaats, 18 plaatsen en voor ons is plekje 1 nog vrij. Het is heerlijk weer, dus snel de stoelen naar buiten en genieten van het zonnetje.

Camperplaats Zell ad Mosel

Aad de overkant het plaatsje Zell ad Mosel.

Dinsdag halen we de fietsen van de camper, tijd voor een tochtje! Eerst maar even Zell zelf bekijken. Het is een leuk en gezellig stadje. Als we zijn uitgekeken pakken we de fietsen weer en gaan het fietspad langs de Moezel op. Aan de ene kant hebben we de Moezel en aan de andere kant velden vol met druiven. Heerlijk om hier te fietsen! Bij het plaatsje Bullay is een dubbele brug over de Moezel, bovenop de treinen en daaronder de auto's. Hier is ook een fiets- en voetveer naar het plaatsje Alf.

Zell ad Mosel.

Fietstocht langs de Moezel met overal druiven.

Fietspad langs de Moezel.

De brug bij Bullay, bovenop de treinen, daaronder de auto's.

Veerbootje Alf - Bullay.

Zell ad Mosel.

's Avonds gaan we uit eten bij een Grieks restaurant, het smaakt prima. Maar het blijft altijd wennen in een Duits restaurant dat je eerst je salade krijgt om te eten, daarna de rest van je eten. Kan blijkbaar niet tegelijkertijd. Als we teruglopen over de voetgangersbrug naar de camper genieten we van het mooie uitzicht over de Moezel.
Zell ad Mosel in de avond.

Woensdag gaan we eerst even naar een winkelcentrum met o.a. de Euroshop (soort Action) wat kledingwinkels, de Lidl en de Aldi. Dan rijden we verder langs de Moezel. Wat is het hier toch mooi! Overal zien we de duiven geplukt worden. Veel tractors met aanhangwagen vol met druiven. We stoppen in het plaatsje Kinheim. Hier is een camperplaats voor 50 campers, echt mega groot, de campers staan in drie lange rijen. Ook nu vinden we een plekje vlak aan de Moezel. Nog steeds is het prachtig weer en kunnen we lekker buiten zitten. Overal staan walnotenbomen en we zien iedereen constant rond de bomen lopen om walnoten te rapen. Ook al lusten wij geen walnoten, Aad vindt het erg leuk om hele bergen te rapen.

De Moezel met overal velden vol druiven.

Camperplaats in Kinheim, weer een plekje bij de Moezel.

Wel een beetje druk hier met campers.

Maar wij staan prima, helemaal achteraan.

Beetje druk?

Dondagdag, Weer verder langs de Moezel naar het plaatsje Brauneberg. Hier is een erg mooie camperplaats, wel niet langs de Moezel maar deze keer wat hoger op de heuvel en dus met prachtig uitzicht. Achter de camperplaats is een supermarkt met bakker en een heel goed restaurant Jufferblick. Wij halen de fietsen weer van de camper en fietsen de 9 km naar Bernkastel. We zijn hier natuurlijk al best vaak geweest, maar het blijft een prachtig stadje en zeker de moeite van nog een bezoek waard. Natuurlijk vindt Aad het ook erg fijn dat ze hier heerlijk ijs hebben. Ook nu weer een prachtige fietstocht langs de Moezel. Alhoewel er wel een stevige tegenwind hebben en dus zijn we blij dat we wat trapondersteuning hebben. In Bernkastel is het natuurlijk druk maar dat maakt het ook weer gezellig. Aad krijgt zijn verdiende ijs en geniet met volle teugen. We hebben Balou ook meegenomen, ze vindt het prachtig achterop de fiets in haar mandje. Het lopen door Bernkastel vindt ze wat minder, ze loopt maar te ruiken en te ruiken. Snapt helemaal niet waar ze is. Dus pakt Aad haar maar weer op. We blijven niet al te lang in Bernkastel, de terugweg gaat supersnel met de harde wind in onze rug. 's Avonds eten we echt heel erg lekker bij het restaurant.

Camperplaats Brauneberg.

Druiven plukken.

Vrijdag trekken we weer 20 km verder tot het plaatsje Trittenheim. Het is aardig druk op deze camperplaats maar ook nu hebben we weer een mooi plaatsje vlak aan de Moezel. Snel de stoelen naar buiten en genieten van het heerlijke weer. Aan het eind van de dag kom ik erachter dat we onze koelkast op 220 hebben laten staan. In Brauneberg was de prijs incl stroom en dus hadden we de koelkast van het gas afgehaald en op 220 gezet. Toen we daar weggingen de omvormer weer aangezet en dan pak je 220 van de boordaccu's. Als je daar dan je koelkast ook op laat draaien, zijn je accu's natuurlijk snel leeg. Dat is precies wat er nu gebeurd is. Dom van ons! Het is natuurlijk niet zo'n probleem want je neemt gewoon weer stroom af en je laadt je accu's via de acculader weer op. Maar alle stroomplekken waren bezet. Oeps wat nu? Ach we rijden gewoon naar een camperplaats waarvan we weten dat daar genoeg stroomvoorziening is. Dat wordt Minheim. Mega druk hier maar er zijn nog wat plaatsjes vrij. Kabel aangesloten en acculader aan. Probleem opgelost.

Camperplaats Trittenheim.

Hier komen de ijsjes gewoon naar je toe gereden.

Zaterdagmorgen rijden we weer terug naar de camperplaats in Trittenheim en hebben ook nu weer het geluk dat er een plaatsje langs de Moezel vrij komt. We doen niet heel veel vandaag. Beetje door het stadje gelopen maar verder heel erg genoten van het zonnetje. 's Avonds eten we een broodje kebab. Als we in bed liggen, begint het te regenen.

Trittenheim.

Zondag, eerst even op ons gemak ontbijten. Vandaag moeten we weer naar huis maar we hebben geen haast. Er hangen nu wolken tegen de hellingen aan, prachtig gezicht!

Wolken tegen de helling en de Moezel spiegelglad.

Altijd leuk, dat spiegelen in het water.

De terugweg gaat via Luik en Antwerpen. We zien hier en daar al wat herfstkleuren verschijnen. Rond vijf uur zijn we weer thuis en kunnen we terugkijken op een erg fijne week aan de mooie Moezel.

Op de terugweg, we zien al wat herfstkleuren.