donderdag 22 september 2016

REIS KROATIE/GRIEKENLAND - WEEK 5

Vrijdag 16 september t/m zondag 18 september. We doen niet zo veel, af en toe met de fiets naar het dorp voor wat boodschappen. Er komt een kudde koeien voorbij wandelen met een mannetje die ze bij elkaar houdt. Er komt een Griekse man met een visdraad met daaraan een nep krabbetje en die vangt vrij snel een inktvis, vlakbij bij de kant. Ik vraag me gelijk af of ik dus steeds over inktvissen heen loop als ik ga zwemmen. Er gaan campers weg en er komen weer andere terug. Duitsers natuurlijk maar ook Fransen, Polen, Tsjechen. Vrijdagnacht is ineens al onze stroom op. ’s Morgens zetten we de gas generator twee uurtjes aan en dan zit er weer aardig wat in. De rest moet maar opgeladen worden met de zonnepanelen. Aad maakt gelijk gebruik van het stroom om de tondeuse te gebruiken, heeft hij weer een lekker kort geknipt koppie. Op zaterdag vertrekken de Nederlanders Rien en Lottie. Zij gaan naar een camping in Parga. Even later krijgen we andere buren, een Duits echtpaar van 84. Zoals al gezegd, doen wij dus niet zoveel. Aad probeert een visje te vangen en ik maak weer wat kerstkaarten. Natuurlijk duiken we af en toe in de zee, die is 27 graden, dus echt afkoelen doe je er niet van. Wel van de stranddouche, die is niet echt koud maar wel ietsje kouden dan ze zee. We zijn erg blij met de schaduw van de twee platanen, daaronder is het goed uit te houden.

De gas generator staat aan en Aad maakt van de gelegenheid gebruik om zijn haar te knippen.

Ons fijne plekje aan het strand bij Sagiada, in de verte komt er een kudde koeien aan.

Veel bekijks voor de koeien, het zijn er 52.

Grieks mannetje die heel snel een inktvis had gevangen.
Zondag 18 september (100 km). Zondagmorgen worden we wakker met regen en onweer. Ons plan was eigenlijk om morgen via Igoumenitsa naar Gliki te rijden. Daar is de bron van de rivier de Archeron, hebben we al eens in 2003 bezocht en ik wil het graag terug zien. Maar met alle regen die er is en nog verwacht wordt, besluiten dit toch maar niet te bezoeken. We denken dat het allemaal te modderig is nu. We besluiten om naar Preveza te rijden. Daar kunnen we bij de haven overnachten. Als het even stopt met de harde regen, halen we de keggen onder de wielen uit en gaan we op weg. Wij staan gelukkig op een harde ondergrond, maar vanaf de weg loopt een rivier van modder de zee in. Daar moeten we overheen. Dat is dus even spannend maar het lukt zonder problemen. Ook onderweg zien we heel veel enorme water- en modder plassen. Alles stroomt over de weg naar beneden. Vlak voor Preveza zien we nog een Romeinse nederzetting uit 31 v.Chr. Nikopoli. Preveza zelf heeft een lange boulevard langs de haven met allemaal cafe’s en restaurants. Net achter deze boulevard is een lange winkelstraat. De regen is opgehouden en de lucht is weer helemaal blauw. We hoeven ons niet af te vragen of we ergens kunnen gaan eten. Het is meer het probleem van waar gaan we eten? Keuze genoeg hier! Rond zes uur komt de stad tot leven, de kermis gaat open en op de boulevard is het super druk met heel veel Grieken. Ook heel veel kinderen, de kleine speeltuin is ineens helemaal vol. De ouders zitten gezellig met elkaar te kletsen op de bankjes die erbij staan. Wij kiezen op goed geluk een restaurant uit en eten daar erg lekker voor 25 euro. Daarna neemt Aad nog een geroosterde maiskolf bij een prachtige oude dame. Hij gaat ook nog even bij de kermis kijken, deze is echt bedoelt voor kleine kinderen. Om 10 uur ’s avonds is hij dan ook al gesloten.

Flinke regen en onweersbui op zondagmorgen bij Sagiada strand.

Enorm veel modder kwam over het pad waar wij doorheen moeten.

Flinke regenplassen, zoals hier in Sagiada.

Igoumenitsa.

Een bootje in Preveza, ongelofelijk wat er allemaal in ligt.

Deze meneer probeert ook wat te vangen.

Blijft toch altijd leuk, die Griekse vissersbootjes.

De boulevard in Preveza met heel veel cafe's en restaurants. Overdag vrij stil maar 's avonds enorm druk.

Preveza.

Vanaf zes uur komt de bevolking op gang zoals ook deze twee schattige mannen.

En al snel is het donker in Preveza en komen de muggen (oh ja en de mensen natuurlijk)

Wij zijn natuurlijk echte toeristen dat we om zeven uur willen eten, de Grieken zitten nog in de cafe's.

Aad koopt een maiskolf bij een prachtige oude dame.

Maandag 19 september (100 km). Vandaag wordt mijn jongste broer 65 jaar! Vroeger was je dan een bejaarde maar dat is dus niet meer zo. En hij zeker niet, hij is nog lekker aan het werk en wil daar voorlopig ook nog niet mee stoppen. Dus hem eerst even gefeliciteerd en dan op zoek naar een Wind winkel. Dat is dus geen winkel waar ze iets voor wind verkopen. Nee, Wind is een provider hier in Griekenland. Daar willen we een sim kaart kopen die we in onze mifi router kunnen stoppen. Het is even rondvragen maar dan hebben we de winkel gevonden. Voor 6 gb betaal je 18 euro, daar komt dan nog wel 10 euro extra bij omdat ik een nieuwe sim kaart moet hebben. Totaal dus 28 euro maar ach, als ik dat via Tele2 van Aad koop, ben ik 60 euro kwijt. Er moet wel van alles ingevuld worden en dat duurt echt enorm lang. Ik vraag naar de APN, username en password, want begreep van andere camperaars dat dat nog wel eens een zoekplaatje kan zijn. Aad koopt nog iets lekkers bij een bakker. Het is echt leuk om door zo’n Griekse stad te lopen. In iedere koffiezaak zitten wel een aantal oude mannen, soms spelen ze kaart, soms kletsen ze alleen maar wat. Ik zie niet veel mannen meer die een gebedsketting in hun handen hebben. Er zijn echt veel winkels hier in Preveza, je kunt je hart wat dat betreft hier ophalen. Aad is helemaal blij als hij ook een hengelzaak ziet. Daar koopt hij een nep krabbetje waarmee hij een inktvis mee hoopt te vangen. Wat hij er dan mee moet? Het is mij een raadsel, maar hij vindt het natuurlijk een sport om dat ook eens gevangen te hebben. Onze volgende stop is bij de Lidl. Water is op, groente en fruit hebben we ook al weer opgemaakt, zoals ook de yoghurt. Wij proberen dus wat gewicht kwijt te raken (wat ook prima lukt!) maar als je ziet hoeveel groente en fruit er steeds doorheen gaan, snap je niet dat we niet aankomen ipv afvallen. Nou ja, met een kar vol komen we de winkel weer uit. Dan is het toch echt tijd om op pad te gaan. Met een toltunnel van wel 5 euro gaan we onder de Ambraskische Golf door. Eerst naar Vonitsa en dan Paleros. Hier gaan we bij de haven staan om even wat te eten. Dan verder met de E55 over de prachtige kustweg. We zien het eiland Lefkas liggen (waar we in 2012 zijn geweest) met daaronder Kefalonie. We nemen even een kijkje in Mitikas waar we in 2012 hebben gestaan (Aad kon het zich niet meer herinneren vandaar even een opfrisser van zijn geheugen) en dan weer verder langs de mooie kust. De weg is af en toe niet al te best maar de natuur is geweldig. In Astakos vinden we het wel weer genoeg. We kunnen hier langs de weg staan, zee voor de deur. We vinden het een aardig overnachtingsplekje maar niet voor langer dan dat. Dus morgen gaan we weer een klein stukje verder.
De kustweg van Paleros naar Mitikas.

Mitikas.
Mooie kerk in Mitikas.
Astakos.
Deze gedenkhuisjes zie je overal in Griekenland op de plek waar iemand een verkeersongeluk heeft gehad.

Ons plekje in Astakos (waar we dus na het eten weer zijn weggereden.

Dinsdag 20 september (165 km) We zijn gisterenavond toch nog iets verder gereden. Waar we stonden kwamen alsmaar meer vrachtwagens te staan. Daarnaast reden ook erg veel auto’s langs,  dus totaal geen rustig plekje. Vandaar dat we na het eten toch maar iets verder zijn gereden. Het werd echter al heel snel donker en dan is het niet prettig rijden. We hebben de camper dan ook geparkeerd in het eerstvolgende dorp wat we tegenkwamen en daar overnacht. Het was in ieder geval een stuk rustiger. Dinsdagmrogen gaan we weer snel op pad, we rijden niet meer langs de kust maar nu door een gebied met allemaal citrusbomen. We komen langs Melongi, hier is een hele grote laguna waar zout gewonnen wordt. In 2014 hebben we hier overnacht. Vandaag rijden we verder, we zien overal werkzaamheden aan een nieuwe weg die in 2017 klaar zou moeten zijn. Dan zien we weer de zee en al snel ook de brug over de baai van Korinthe met aan de overkant Patras. Voor deze brug betalen we 13,30 tolgeld en dan zijn we op de Peloponnesos. We rijden langs Patras, wat een enorme stad is dit toch! Onze eindbestemming is vlakbij het dorpje Kastro. Daar is aan zee een groot plateau waar een parkeerplaats op is en daar kun je met de camper heerlijk staan met uitzicht op de zee. Het is ook nog eens een zandstrand en de zee loopt heel langzaam af. Hier hebben we in 2006 op camping Melissa gestaan en in 2012 en 2014 ook op deze vrije plek. De coordinaten zijn N 37.889678 E 21.111.679. Echt een geweldige plek met een Kantina (eenvoudige taverne) erbij. We zetten onze camper hier voor een aantal dagen neer.

Mesolongi, hier een laguna waar veel zout gewonnen wordt.

De laguna van Mesolongi waar zout gewonnen wordt.

Heel veel zout dus!

Onderweg een auto met levende kippen, die worden vanuit de auto verkocht.

Ze zijn overal aan een nieuwe weg bezig die in 2017 klaar moet zijn.

We zijn weer bij de zee en zien prachtige kusten.

Daar is de tolbrug naar de Peloponnesos over de baai van Korinthe.

En nu op de tolbrug heel hoog boven de zee.

Een klein stukje van de enorme stad Patras.

Op weg naar het stadje Kastro.

En dan zijn weer weer op ons mooie plekje Killini Beach, een groot plateau waar je kunt parkeren en een prachtig uitzicht hebt over de zee, Zakynthos en Kefalonia.
Woensdag 21 en donderdag 22 september. We genieten van deze heerlijk plek. Aan de overkant liggen de eilanden Zakynthos en Kefalonie. We hebben veel zon, heel af en toe valt er een regenbui maar daarna is het weer lekker genieten van het mooie weer. De zee is natuurlijk ook hier warm, 27 graden en het is super om daarin te zwemmen. Bij de taverne is een strand douche maar we hebben ook zo’n zwarte douchezak bij ons waar we ons mee af kunnen spoelen. We zijn altijd weer verbaasd hoe snel het water warm is in deze douchezak. Het valt wel op dat deze plek echt heel erg druk bezocht wordt. Echt veel campers komen hier aanrijden, maar zelfs ook een caravan en een Grieks stel met een tentje. Wij hopen maar dat dat allemaal geen problemen geeft en we hier mogen blijven staan. Ons plan is om zaterdag weer verder te trekken. Ik ben het vlooienspul van Balou vergeten, dus gaan we dat in Pyrgos proberen te kopen. Ik heb wel het Wind sim kaartje aan de praat gekregen in onze Huawei mifi router, daar ben ik best trots op want het was niet zo gemakkelijk om uit te vinden. Maar het is gelukt! Dus voorlopig hebben we even internet genoeg!

Prachtige zonsondergang met de ferry van Killini naar Zakinthos.

Lekker genieten van het heerlijke weer, ze warme zee en het prachtige uitzicht.

Allemaal campers op een rijtje (en er staan er nog veel meer).